کاربرد کیتوسان در نگهداری مواد غذایی

محصولات گوشتی، می توانند منبع بالقوه ای برای پاتوژن های غذایی مانند سالمونال تیفیموریوم، لیستریا مونوسیتوژنز و اشریشیا کلی H7:O157 ، باشند. آلودگی با پاتوژنها ممکن است طی فرآوری یا بسته بندی رخ دهد و گزارش شده است که بیشترین شیوع بیماریهای غذایی، مربوط به مصرف محصولات گوشتی است. محصولات فرآوری شده گوشتی به دلیل طبیعت مواد اولیه آنها، مستعد فساد میکروبی نیز هستند. به همین دلیل، تولید کنندگان این محصولات، از افزودنیهای سنتزی با خاصیت ضدمیکروبی مانند نیتریت استفاده میکنند تا عمر نگهداری این محصولات افزایش یابد.

امروزه به دلیل افزایش آگاهی های مصرف کنندگان، فشارها به منظور اجتناب از به کار گیری افزودنیهای سنتزی نیز افزایش یافته است. به کارگیری کیتوزان به تنهایی به عنوان لفاف و یا در ترکیب با سایر عوامل ضد میکروبی طبیعی، میتواند در کاهش و یا حتی حذف افزودنیهای سنتزی همچون نیتریت موثر باشد.

از ترکیبات دیگری به منظور افزایش خاصیت ضد میکروبی کیتوزان در محصولات گوشتی استفاده شده است که می توان به نیسین ، روغن پونه ،روغن سیر، روغن آویشن و لیزوزیم اشاره کرد.

لیستریا مونوسیتوژنز نیز از عوامل خطرساز در گوشتهای آماده مصرف است. بوورلیا و همکارانش (2008) از کیتوزان حل شده در اسید استیک و اسید لاکتیک به عنوان پوشش قطعه های گوشت طبخ شده آماده مصرف، استفاده کردند. استفاده از هر دو اسید آلی در ترکیب با کیتوزان درکنترل این پاتوژن موثر بودند اما اسید استیک اثر بیشتری داشت.

پارک و همکارانش (2010) از فیلمهای بسته بندی پلی اتیلنی حاوی کیتوزان برای بهبود کیفیت میکروبی و حسی گوشتهای تازه استفاده کردند. در واقع با افزایش غلظت کیتوزان (به بیش از 1.4%) تاثیر فیلم بسته بندی بر ممانعت از پاتوژنها (لیستریا مونوسیتوژنز، اشریشیا کلی، سالمونال انتریتیدیس) افزایش یافت. علاوه بر این، به کار گیری کیتوزان در حفظ رنگ قرمز گوشتهای بریده شده موثر بود.

منبع: کاربرد کیتوزان در محافظت از مواد غذایی در مقابل عوامل میکروبی، دومین سمینار ملی امنیت مواد غذایی، مهرماه 1391

شرکت البرز نانو تجهیز رایان تولید کننده و عرضه کننده ی کیتین، کیتوسان، نانو کیتوسان، محلول کلوییدی نانوکیتوسان، کیتوسان محلول در آب و سایر محصولات مرتبط به مشتریان گرامی می باشد. کیتین و کیتوسان عرضه شده توسط این شرکت تولید داخل بوده و دارای آنالیزهای مشخصه یابی می باشد. سفارش شما برای مقادیر دلخواه کیتین، کیتوسان و نانوکیتوسان را پذیرا هستیم.

لطفا جهت اطلاع از قیمت، ثبت سفارش و یا اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

09107821031

09367552060

www.lanternteam.com

#کیتوسان#کیتوزان#مواد_غذایی#فراورده_های_گوشتی#نگهداری_گوشت#نگهدارنده#مواد_اولیه#گوشت#نیتریت#محصولات_گوشتی#البرز_نانو_تجهیز_رایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =