بررسی تاثیر نانوذرات کیتوزان در صنایع نساجی

با گذشت زمان فناوری نانو تحول عظیمی را در صنعت نساجی ایجاد کرده است. یکی از مهمترین نانوذرات قابل استفاده در این صنعت نانوکیتوزان می باشد، که  دارای ویژگی منحصر به فردی از جمله زیست سازگار بودن و قابلیت تجزیه در محیط زیست است. کیتوزان تنها پلیمر کاتیونی طبیعی به شمار می آید و همین امر منجر به کاربرد وسیع این پلیمر در صنعت های مختلف گردیده است. همچنین الیاف کیتوزان دارای خاصیت ضد میکروبی، جذب آب بالا، قابلیت جذب یون های فلزی بوده که تمامی این موارد از مهمترین فاکتورها در صنایع نساجی به حساب می آیند. بطور کلی کیتوزان توجه بسیار زیادی را در زمینه صنعت نساجی به خود معطوف ساخته است. چرا که کیتوزان به دلیل داشتن ویژگی آنتی باکتریایی می تواند در جهت تامین الیاف ضد میکروبی مورد استفاده قرار گیرد. الیاف آنتی باکتریال خود دارای کاربردهای عظیمی می باشد در بیشتر البسه ی ورزشی، خانم ها وکودکان بکار برده می شود. با اشراف داشتن به خاصیت ضد باکتریایی کیتوزان دارای سمیت کمی می باشند این ویژگی به جهت ایجاد پتانسیل الکتریکی موثر در دیواره بدست آمده است. کیتوزان به جهت دارا بودن گروه های آمینو به سطوح آمینی موجود در دیواره باکتری ها متصل شده و سبب بازدارندگی کامل باکتری ها می گردد.

شکل(1)

استفاده از کیتوزان سبب می تواند سبب نرمی، ماندگاری خواص، استحکام و مقاومت منسوجات را در پی داشته باشد. در واقع کیتوزان بصورن لایه پوششی نازکی بر روی سطوح منسوجات قرار می گیرد و سبب بهبود کارایی منسوجات می گردد. کیتوزان عامل مهمی در مقاومت کششی منسوجات می تواند ایجاد کند این فرآیند می تواند با ماهیت ته نشینی کیتوزان بر روی الیاف منسوجات توضیح داده شود.

شکل(2)

منبع: ندا نجف زاده، سیما حبیبی، محمدرضا الله قلی قصری، تهیه نانوکیتوزان به منظور استفاده در صنایع نساجی و پزشکی، 1395، دومین کنفرانس بین المللی یافته های نوین پژوهشی در شیمی و مهندسی شیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =